Station Delft - openbaar vervoer

trein - bus - tram - taxi - parkeerruimte voor fiets en auto

Op station Delft wordt de reis van deur tot deur optimaal gefaciliteerd. Er is een mooie openbare, ondergrondse fietsenstalling met het nieuwe Fiets&Service-concept. Hier kunnen reizigers een OV-fiets huren of hun eigen fiets laten repareren. Daarnaast kunnen reizigers gemakkelijk op trein, tram, bus, taxi of fiets stappen. Daarnaast is dit station meer dan alleen een plek waar je op je trein stapt. Het is een fijne plek om even te verblijven of op doorreis te zijn. Op station Delft zie je dat terug in gevarieerd winkelaanbod, gratis wifi en bijvoorbeeld prettige zitgelegenheid. Zo ervaren reizigers hun reistijd zoveel mogelijk als eigen tijd. In een onderzoek van Rover onder reizigers naar de stationsbeleving in Nederland, komt het nieuwe station Delft als beste uit de bus.

Gereed in 2018

Begin 2015 zijn het nieuwe station van Delft (stationshal en ondergronds station), de nieuwe spoortunnel, het busplein en de ondergrondse fietsenstalling (5.000 plaatsen) in gebruik genomen. Tot en met 2018 wordt er nog gewerkt aan de verdere inrichting van het stationsgebied en de tweede tunnelbuis, zodat de spoortunnel ruimte heeft voor vier sporen en voorbereid is op toekomstige reizigersstromen. Daarnaast komen er nog twee fietsenstallingen en een parkeergarage. Op het stationsplein is een busstation, een tramhalte, een taxistandplaats en kiss & ride. Delft heeft hiermee een nieuw en hoogwaardig OV plein dat zorgt voor een optimale bereikbaarheid van de stad en verbinding met andere steden in de metropoolregio.
 

Ontwerp

De nieuwe stationshal is een ontwerp van Mecanoo architecten en heeft een unieke plafond met daarop een oude kaart van Delft. In de  stationshal zijn diverse winkels en horecagelegenheden, waardoor het een prettige plek is om te verblijven of elkaar te ontmoeten. Het historische centrum van Delft ligt op loopafstand van het station. De vormging van de stationshal loopt naadloos over in die van het daarboven gelegen nieuwe stadskantoor en vormt zo een mooi op elkaar aansluitend geheel. Het ondergrondse station en de daaraan gekoppelde fietsenstalling zijn ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. In de ontwerpen staan licht en openheid centraal. Vanuit de perrons gaan (rol)trappen en liften naar de stationshal en de fietsenstalling.


Fietsenstallingen

Samen met het ondergrondse station is ook de nieuwe fietsenstalling van NS opgeleverd. De fietsenstalling ligt onder het nieuwe busstation en is verbonden aan het ondergrondse NS station. De stalling is zowel de vanaf stadszijde als vanuit het Westerkwartier toegankelijk en biedt plaats aan 5.000 fietsen. Daarnaast worden en nog twee fietsenstallingen in de directe omgeving van het station gerealiseerd. De Coenderstalling ligt gedeeltelijke ondergronds, aan de achterzijde van het oude stationsgebouw (2.600 plaatsen), en is in 2017 gereed. Op de kop van het Van Leeuwenhoekpark, aan het stationsplein wordt een fietsenstalling voor 2.400 fietsen verwerkt in het te realiseren programma door de ontwikkelende partij op die plek.
 

Parkeergarage auto's

Langs de Spoorsingel wordt een parkeergarage voor 500 auto’s gerealiseerd. Deze is in 2018 gereed.
 

Optimaal gebruik van de ruimte

Het totale gebouw (stadskantoor en stationshal en ondergronds station) combineert meerdere functies; reizen, verblijven, werken en ontmoeten.  Er is optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare (ondergrondse) ruimte. Deze aanpak werd eind 2015 beloond met de Max Schreuderprijs, een prestigieuze vakprijs van het Centrum voor Ondergronds Bouwen (COB). De fietsenstalling in het station is voorzien van een systeem dat aangeeft welke plekken nog vrij zijn.

Fase en planning: Het station en de eerste spoortunnel zijn gereed en in gebruik genomen. Er wordt nog gebouwd aan de tweede tunnelbuis voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het gehele project inclusief fietsenstallingen en parkeergarage en de inrichting van de openbare ruimte is in 2018 gereed.

Betrokken partijen: Gemeente Delft, ProRail, aannemer Combinatie Crommelijn, Strukton, Benthem Crouwel architekten, Mecanoo Architecten

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.

Sluiten